Barcelona Cultura

#EN PROCÉS

En Procés

6 maig 2016

El pròxim 6 de maig Fabra i Coats - Fàbrica de Creació presenta una nova edició d’En Procés, una mostra ideada per apropar al públic el treball desenvolupat pels artistes en el marc de la seva residència a la fàbrica de creació.

Els projectes que formaran part d’aquesta edició són els d’Agitart, Katerina Ashche, Maria Petukhova, Eduardo Ruíz, Fèlix Vinyals i Za! amb loscorderos.sc.

En sintonia amb la barreja de disciplines que caracteritza el dia a dia de la fàbrica, la mostra comprèn una varietat de temes i mitjans artístics: l’art biotrònic i interactiu de Fèlix Vinyals, la fusió de música i teatre de la mà de Za! i loscorderos.sc, la macroinstal·lació amb bosses de tela de Masha Petukhova o les peces conceptuals de l’artista visual Eduardo Ruiz.

Si voleu un petit tast del que us espera a En Procés, us convidem a fer una ullada als microvídeos realitzats per Livemedia amb els artistes especialment per aquesta ocasió.

Igualment, gràcies a la col·laboració amb Livemedia i continuant el diàleg creatiu amb els artistes participants, En Procés es presentarà simultàniament com a esdeveniment en línia i es podrà seguir en directe per la nostra web.

Aquesta edició d’En Procés disposa, a més, de la col·laboració de PEDRA, residents al viver d’iniciatives culturals de la fàbrica, per a la direcció artística de l’esdeveniment.

En Procés: divendres 6 de maig a les 20.00 h. Entrada lliure. Aforament limitat.

Amb la instal·lació interactiva El so de la pell Fèlix Vinyals pretén visibilitzar i qüestionar les convencions que hi ha a la nostra societat pel que fa al contacte físic entre persones. Segons el grau de familiaritat i el tipus de relació que es tingui amb els altres, el tipus de contacte que es considera adequat pot variar, des d'una encaixada de mans fins a dos petons a les galtes, una abraçada o un petó als llavis.

En el marc de la instal·lació, l'artista convida el públic a explorar els seus propis límits entrant en contacte amb altres persones. Mitjançant dos interruptors equipats amb sensors, les persones que hi participin influiran directament en el so i el color de la instal·lació, que variaran en la mesura que s'incrementi el grau de proximitat física.

Per mitjà d’un procés artístic basat en la intuïció, Maria Petukhova es deixa guiar principalment per l'exploració dels materials. Fascinada per la superfície tàctil i el gran colorit de les bosses de la compra, les col·lecciona, hi reflexiona i crea peces esculturals per mitjà de l'experimentació amb el color, la forma i el simbolisme.

En el marc d’En Procés, Maria Petukhova presentarà Bags, una instal·lació a gran escala en la qual la juxtaposició entre la complexitat dels temes que aborda —les experiències que evoquen les diferents bosses de la compra, la seva associació amb la rutina diària i la noció de feminitat— i la naturalesa original del material genera humor i lleugeresa.

Amb Europe's living a Celebration, Eduardo Ruíz revisa les promeses de futur d'una Comunitat Europea en decadència per mitjà de l'anàlisi i la desconstrucció del seu imaginari visual i musical.

Un element clau del projecte són els bitllets d'euro, el disseny dels quals recull motius de la història de l'arquitectura a Europa. Els dibuixos de portes i finestres a l'anvers dels bitllets simbolitzen l'obertura entre països que va marcar l'inici del projecte europeu, mentre que les fronteres que limiten l'entrada de refugiats que arriben a Europa signifiquen el seu final.

La segona part del projecte parteix de la recol·lecció de peces de roba que han estat abandonades en els assentaments de refugiats propers als passos fronterers a Macedònia, Grècia i Hongria. En col·laboració amb el Molí Paperer de Capellades, aquest material es convertirà en planxes de paper sobre les quals l'artista reproduirà els dissenys dels bitllets d'euro, recontextualitzant així les peces de roba trobades.

El focus del treball de Katerina Ashche se situa en les històries que reflexionen sobre el paper de la dona i l'experiència personal de la feminitat. En el seu projecte My grandmother's fabric l'artista aborda aquesta temàtica per mitjà de la creació d'una instal·lació basada en la història de Valentina Ivanova, la seva àvia, que va treballar com a infermera durant la guerra i posteriorment es va convertir en una àvida col·leccionista de teles.

La instal·lació que presentarà Ashche està formada per bandes de teles decoratives tallades en forma d'embenats, serigrafiades per l'artista i tacades de sang, acompanyades d'una peça d'àudio en la qual l'artista narra la història de la vida de Valentina Ivanova.

Sota la direcció de Roger Fernández, la companyia Agitart presenta Sand, una peça de dansa contemporània que parla de dos cossos a través de la història de les relacions, de la vida i del temps. Amb un centenar d'històries diferents, Sand convida l'espectador a reflexionar i descobrir el seu propi camí, tal com els artistes troben el seu. Sand és un món líquid, on res no dura, on tot és pols.

La companyia Agitart, establerta a Figueres, crea formes d'art úniques i estimulants i provoca col·laboracions interdisciplinàries per a posades en escena formals i alternatives. Amb els encàrrecs de coreògrafs nacionals i internacionals, alguns d'ells establerts i d’altres emergents, la companyia és pionera dels nous desenvolupaments de la dansa.

Za! i loscorderos.sc presentaran una càpsula d’Afasians - The last conference, peça que estan desenvolupant actualment a la fàbrica de creació i que es presentarà al maig a La Pedrera i al juliol al Festival Grec.

Afasians - The last conference és l'esdeveniment més important en el món de la ciència i, a més, és totalment irrellevant per a l'avenç científic. Tindrem les primeres declaracions en primícia de quatre membres de la tribu dels Afasians. Els Afasians ens explicaran els seus descobriments, incloent-hi la destrucció del JO i l'obertura de la caixa del gat de Schrödinger, l'únic gat que està viu i mort alhora.

Els Afasians han demanat una taula i quatre micròfons. I un sofà per a la pausa, òbviament. No hi haurà PowerPoint, ni estadístiques, ni dades objectives, perquè això, allà, no es valora. De fet, els Afasians no són una tribu, ni fan descobriments, ni donen conferències, però ho anomenarem tribu, descobriment i conferència perquè els entenguem.